Вівторок, 18.02.2020, 01:04Вітаю Вас Гость | RSS
Полтавська загальноосвітня школа №24
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [3]
Природничо-математичні дисципліни [0]
Тут розміщено матеріали з математики, фізики, хімії, біології, праці та інформатики
Філологічні дисципліни [0]
Українська мова та література, зарубіжна література, іноземні мови
Суспільно-гуманітарні дисципліни [5]
Історія, географія, правознавство
Естетичні дисципліни [2]
Музика, образотворче мистецтво, етика, естетика
Основи здоров'я та фізкультура, ОБЖ [2]
Публучна інформація [0]
Наше опитування
Як вам подобається наш сайт?
Всього відповідей: 64
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


Головна » Статті » Початкова школа

Різномаітність природних корисних копалин (урок природознавства, 3 клас)

              Полтавська загальноосвітня школа I-III ступенів №24

 

 

            Відкритий урок

         з природознавства

                у 3 –А класі

     

 

 

                                             Підготувала вчитель

                                             початкових класів

                                              Мицик В.П.

 

 

 

2                                2015  рік

 

 

 

Тема.  Різноманітність природних корисних копалин

Мета: формувати поняття „гірська порода”, „корисні копалини”; ознайомити з найвідомішими гірськими породами, з їх різноманітністю у природі;познайомити з професіями людей,які пов’язані з даною темою розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід  уроку

I. Організація  класу. Слайд 1

З  природознавства  кілька  уроків -

у  світ  незвичайний  ще  кілька  кроків.

Світ  природи  пізнати  маємо,

Багато  цікавого  ми  вже  знаємо.

А  рідний  край  такий  багатий,

що  мусим   його  пізнати.

І  ті  річки,  поля  та  гори,

всі  неосяжнії  простори.

Вчимо  ми  все  це  залюбки

Бо  тут  живемо  я  і  ти

— Пропоную вам сьогодні здійснити подорож рідним краєм. Допоможуть нам подорожувати спеціалісти з різних галузей знань.

1.Перше слово надамо синоптику. Слайд 2

   Я – синоптик-це спеціаліст, який дає прогноз погоди.

- За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Полтавській школі №24, а зокрема  в 3-А класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості  високих балів. Нашій вчительці, присутнім вчителям і батькам синоптична лабораторія бажає:  нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.

2.Перевірка домашнього завдання

— Повторимо, що ви запам’ятали з минулих уроків.

1. Слайд 3 . Відгадайте ребус і визначте, про яку речовину ми говорили на попередніх уро­ках.

 

— Згадайте, у яких станах перебуває вода в природі?

2. Робота в русі. Згрупувати стани води.

Море, туман, роса, град, пара, іній, дощ, сніг, лід.

3. Слайд 4Яке природне явище зображено на схемі?

— Дайте визначення кругообігу води в природі.

Кругообіг – це  перетворення води в природі з одного стану в інший.

4. Слайд 5Надамо слово нашим експертам.  Що цікавого вони розкажуть нам про воду.

Ми експерти – дослідники з будь-якого питання, щоб дати правильну оцінку.

Слайд 6.  Вода є унікальним елементом земної поверхні, і саме через наявність великої кількості води нашу Землю називають блакитною планетою. Незважаючи на таку кількість води, більша її частина знаходиться в морях і океанах і непридатна для споживання.

Слайд 7.  Прісної води на Землі мало. На 100 літрів води припадає 2 літри прісної. Та з кожним днем чистої води на Землі стає все менше.

Слайд 8.  Кожного разу як ви чистите зуби, використовуєте 1 літр прісної води. Якщо приймаєте душ протягом 5 хвилин, використовуєте 100 літрів води. А якщо приймаєте ванну, то не менше 150 літрів води.

Слайд 9.  Якщо з крана постійно капає вода, то протягом місяця марно витікає близько 400 літрів води.

— Який висновок ви зробили з почутого ?

Слайд 10.  «Бережіть воду»

II. Актуалізація  опорних  знань.

— Продовжуємо  нашу подорож.  В дорозі ми будемо вести шляхові листки, в яких

запишемо отримані знання і висновки.

1. Ознайомлення із шляховими листками.

2. Слайд 11 . 

- Розумники і розумниці завдання для вас.   Визначте тему нашого уроку, для цього скористуйтеся математичним алфавітом.

гірські         4,   12,  21,  22,  31, 15,  12

породи      20,  19,  21,  19,  6,  11.

— Отже, яка тема нашої подорожі ?

3. Напишіть тему у вашому шляховому листку.

III.Вивчення нового матеріалу

1. Слайд 12- 13

- Перед вами гірські породи. Їх створила природа за багато мільйонів років.

— До якої природи (живої чи неживої) віднесемо гірські породи?

— Вони однакові чи різні?

— Як ви думаєте, де знаходяться гірські породи ?

2. Заповніть у ваших шляхових листках пункт №1.

Слайд 14.

 — Вже первинні люди вміли їх використовувати. Із каменів робили знаряддя праці, зброю, прикраси. Придивляючись до того, що їх оточує, люди помітили, що деякі породи тверді і міцні, інші плавляться і міняють форму. Вони знайшли камінь, який дає вогонь.

3.  Робота з підручником с.41-43.

— У статті «Що таке гірські породи» знайти відповідь на запитання : У яких станах бувають у природі гірські породи ? Наведіть приклади.

— Давайте перевіримо, у яких станах бувають у природі гірські породи. Які приклади?

— Яких порід на Землі більше?

4. Заповніть у ваших шляхових листках пункт № 2 

- Багато гірських порід  використовуються людиною в господарських потребах : у промисловості, у будівництві. Їх стали називати  корисними копалинами. За використанням їх поділяють на горючі, рудні й нерудні .

— Хто зможе пояснити, чому гірські породи назвали корисними копалинами ?

5. Слайд 15

- Для ознайомлення з найвідомішими корисними копалинами ми запросили фахівців з геології.

Ми – геологи, спеціалісти, які шукають родовища. Це місця, де залягає багато корисних копалин.

Слайд 16-22.

  • Геологи розкажуть нам про ГОРЮЧІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ. Копалини, які добре горять і виділяють багато тепла.

- Я розшукую кам’яне вугілля. 

   Це тверда, чорного кольору, горюча корисна копалина. З неї виготовляють пластмаси,  гуму,  фарби,  ліки,  спирт,  бензин,  смолу.

   Мільярди років тому росло могутнє дерево. Але сталося нещастя. На землі розгулявся сильний ураган. Він вирвав із землі дерево-велетня і кинув на землю. Проходили довгі і безкінечні роки.

   Від горя, нудьги і самотності воно перетворилося в тверду, холодну, чорну речовину і думало, що в такому стані доведеться бути вічно. Та одного разу прийшла людина, побачила його і взяла у своє господарство. Так у спадок нам дісталися запаси кам’яного вугілля.

  Кам’яне вугілля видобувають в шахті або в кар’єрах.

  Людей, які видобувають кам’яне вугілля, називають шахтарями.

— Доведіть, що кам’яне вугілля це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

Слайд 23-25.

 - Я розшукую нафту.

   Це масляниста рідина темно-бурого кольору, з різким запахом, горюча корисна копалина. Із нафти отримують бензин, гас, машинне мастило, використовують в медицині.

   Залягає нафта глибоко в землі. Щоб її добути пробурюють вузькі свердловини, в які опускають труби.

    По них нафту викачують величезними насосами і заливають в спеціальні нафтосховища.

Проводжу дослід (ознайомлення з нафтою).

— Доведіть, що нафта це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

Слайд 26-29.

Я розшукую торф.

   Це крихка, коричневого кольору, горюча корисна копалина. Із неї виготовляють фарби, штучні тканини, ліки, картон, пластмаси, добрива.

  Ця корисна копалина складається з решток відмерлих рослин. Це сходинка для отримання кам’яного вугілля.

  Добувають на болотах .

  Коли викачують воду з такого болота, торф можна різати на куски, сушити і обпалювати.

— Доведіть, що торф це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

— Слайд  30-32.

 - Я розшукую природній газ.

   Це прозора, без кольору, з легким запахом, горюча корисна копалина. Ми бачимо його, коли він голубим полум’ям горить на кухні. Із нього отримують пластмаси, каучук, з якого виготовляють гуму.

  Коли горить, то виділяє багато тепла.

  З місця видобутку газу проводять газопроводи на багато кілометрів. По ним газ надходить в міста і села.

— Доведіть, що природний газ це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

6. Заповніть у ваших шляхових листках пункт № 2 : Які горючі корисні копалини ви запам’ятали.

— Чому ці копалини назвали горючими?

Слайд 34.

7. Фізкультхвилинка на офтальмологічному тренажері. .

-  Слово надається спеціалісту з охорони праці.

Я – спеціаліст з охорони праці.

Працю слід чергувати з активним відпочинком. Тому підніміться, будь ласка, повторюйте всі за мною.

8Повідомлення вчителя .

 - А мені хочеться познайомити вас ще з деякими корисними копалинами.

Слайд 35-38.

  •  Далі перейдемо до знайомства з РУДНИМИ КОРИСНИМИ КОПАЛИНАМИ. Це різні руди, з яких видобувають метали.

Залізна руда. 

   Це рудна корисна копалина. Тверда, важка, не горить, буро-червоного кольору. Дрібні шматочки руди притягаються до магніту.

   Видобувають у шахтах або кар’єрах.

   Гарно плавиться. В доменних печах на металургійному заводі з неї виплавляють  чавун для виготовлення металів.

— Доведіть, що залізна руда це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

Слайди 40-43

А ще бувають:

- Марганцеві

- Титанові

- Ртутні

- Нікелеві руди.

9.  Заповніть у ваших шляхових листках пункт № 3 : Які рудні корисні копалини  ви запам’ятали.

— Чому ці копалини назвали рудним?

10. Повідомлення вчителя.

 Слайд 44-53 

НЕРУДНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ – видобувають і використовують без переробки.

- Це – кухонна сіль. — Де використовується?

- Глина. — Де використовується?

- Пісок. — Де використовується?

- Графіт. — Де використовується?

- Золото. — Де використовується?

- Вапняки. — Де використовується ?

- Граніт. — Де використовується ?

— Чому це копалини назвали нерудними?

11. Фізкульхвилинка «Черепаха-аха-аха».

- Це знову я,спеціаліст з охорони праці, пропоную знову відпочити .

IV .Закріплення знань,умінь та навичків.

1. Перевіримо, як ви запам’ятали назви і ознаки корисних копалин і   виконаємо вправу “впізнай корисну копалину” за описом. 

А) Грію взимку я  будови, з мене паливо чудове, я потрібний для тепла, з мене зроблені, до речі, і такі  корисні речі, як пластмаси, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. Чи впізнали ви мене? Це…  (вугілля  кам’яне). 

 Б) Роблять з мене речовини: фарби, штучні тканини, ліки і картон, пластмаси, – отже, справжнє  я багатство. Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився, бо я ще й добриво чудове. А  ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь. Чи впізнали, як я звусь? Це… (торф).

В) Масляниста рідина, з різким запахом вона, темно-бурий колір має, під землею залягає. Чорним золотом її звуть всі люди на землі. З неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло, фарбу, гуму і пластмаси? Це….(нафта).

 

Г) До складу гуми і пластмас, бензину входить він. Ніяк не видимий для нас. З далеких свердловин, по трубах, із глибин землі приходить в дім до нас – безбарвне паливо. Легкий, наш друг – … це (природний  газ).

Д) У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З нього ллють сталь, роблять речі сталеві. Ну а основа речей металевих – буро-червона, важка і тверда – це залізняк,  чи … це…(залізна  руда).

2. Робота з картою України.

- Діти,подивіться на карту і визначте, в яких областях України знаходяться родовища тих корисних копалин,про які ми сьогодні говорили. Як  вони позначаються  на карті?

3. Проблемна ситуація

— Гірські породи дуже потрібні людям. Територія України багата на корисні копалини. Тут є майже всі корисні копалини, що трапляються на планеті Земля. Але людям необхідно використовувати їх дуже економно. Чому?

Слайд 54.

  • Надамо слово нашим екологам.

Ми екологи – спеціалісти, що вивчають взаємозв’язок живих організмів і людини з навколишнім середовищем.

 Слайд 55.

- Колись людина не мала того, що має тепер. Люди стали підкоряти природу. Через таку діяльність забруднювалися повітря, вода. Під загрозою зникнення стали тисячі видів тварин, 25 тисяч рослин. Відбуваються катастрофи, аварії поїздів, кораблів.

 Слайд 56 -57.

 -  Найбільша аварія сталася в цьому році на нафтовій платформі в Мексиканській затоці. За добу в океан вилилося 19 тисяч барелів нафти.

Нафта з аварійної свердловини потрапила в болота штату Міссісіпі, де мешкає велика кількість живих істот і рослин.

Слайд  58.

 -  Нафтопродукти потрапляють в моря, річки. Гинуть звірі і птахи. Вчені вже винайшли бак препарати. Оброблені ними забруднені ділянки через 5 років самоочищаються. На тому місці з’являються водорості.

 Слайд 59-60.

 –  У місті Калуш Івано-Франківської області існує загроза прориву дамби. Колись у цьому кар’єрі видобували калійно-магнієві солі, які використовували для виробництва мінеральних добрив і магнію. Відходи виробництва зливали у відстійники–сховища.

Після зупинки заводу у кар’єрі накопичилася ропа, а відстійники переповнилися і можуть прорвати дамбу.

Слайд 61-62.

–  Екологічна катастрофа загрожує унікальним копальням солі і селищу Солотвино на Закарпатті. На місці видобутку солі почали утворюватися величезні провали, які наповнюються водою.

— Чому гірські породи треба витрачати ощадливо (економно)?

— Що означає ставитися дбайливо? (З турботою про….)

—   Який висновок ви зробили з почутого?

Слайд 63

 «Бережіть корисні копалини. Бережіть природу»

V. Підсумок уроку

— Ми познайомилися з людьми цікавих професій. Ви показали свої знання з природознавства. Але є ще багато проблем, які ви будете вирішувати в майбутньому. Для цього треба вдосконалювати свої знання, бути добрими і дбайливими господарями свого рідного краю. Поміркуйте над такими словами…

Слайд 64     

На  Землі,  у  домі  вселюдському –

протиріч  і  негараздів  тьма.

Будьте,  люди,  обережні  в ньому!

Іншої  домівки  в  нас  нема.

— Якщо ви були уважними на уроці, то зможете продовжити речення

Слайд 65      

  Я

·       Повторив про……

·       Запам’ятав, що……

·       Дізнався, що …….

·       Здивувався, що……

·       Горджуся тим, що……

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Тема    “…………… ……………….……………………”

Шляховий   листок  уч………..      3 – А класу _________________________________

1.  Гірські породи це -  тіла________________природи, які  знаходяться в_______

або на її___________________________________________________________ .

2. Запиши приклади гірських порід за групами

Тверді                                 Рідкі                                   Газоподібні

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

3. Запиши приклади корисних копалин за групами

Горючі                                Рудні                                Нерудні

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

 

                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаткові завдання для закріплення вивченого матеріалу.

 

 Розгадай кросворд «Копалини»

1. Місце  відкритого  видобування  корисних  копалин,  які  залягають  не  глибоко.

2.  Людина,  яка  займається  пошуком  корисних  копалин.

3.  Корисна  копалина  білого  кольору,  яку  широко  використовують  в  будівництві  і не  обходиться  в  медицині  для  лікування  травматизму.

4.  Один  із  вапняків,  який  використовується  у  будівництві.  А  також  необхідний  у  школі.  Білий,  крихкий,  залишає  слід  на дошці.

5.  Корисна  копалина,  з  якої  виготовляється  керамічний  посуд.

6.  Місце,  де  залягає  багато корисної  копалини.

7.  Міцний,  добре  полірується,  використовується  для  оздоблення  будинків,  метро,  для  спорудження  пам’ятників.

8. Копалини  приносять  людям  користь.  Тому  вони  називаються  як?

 

  

 Закріплення вивченого матеріалу.

Істині чи хибні судження.

Кам’яне вугілля – це рідка корисна копалина.

Природний газ – це газоподібна корисна копалина.

Нафта – це рудна корисна копалина.

Пісок – це горюча корисна копалина.

 

 

 

 

Тест.

 

1. Хто створив гірські породи?

а) люди;

б) природа;

в) тварини.

 

2.  Які бувають гірські породи?

а) тверді й рідкі;

б) тверді й газоподібні;

в) тверді, рідкі й газоподібні.

 

3.  Як видобувають корисні копалини?

а) відкритим способом;

б) прикритим способом;

в) відкритим і закритим способом.

 

4.   Як поділяють корисні копалини?

а) горючі;

б) горючі, рудні;

в) горючі, рудні й нерудні.

 

5.   Як потрібно ставитися до корисних копалин?

а) економно;

б) дбайливо й економно;

в) знищувати.

 

 

Категорія: Початкова школа | Додав: school24 (17.12.2015) | Автор: Мицик В.П.
Переглядів: 3456 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz